Vi giver dig her en list over nogle af de typiske fejl og tips.

Hvorfor hyler min bil ?

  • Høj pibelyd fra motoren, mens bilen Kører

    Oftes en rem i motorrummet, der er slidt eller sidder løst.

  • Dunkelyd, når der bremses

    Kan betyde en løst i forbindelse med hjul eller bremser. Hjulboltene er ikke spændt helt. Generelle defekter i styretøjet.


  • Knirkelyde når man bruger viskerne

    Kan skyldes at gummiet på vinduesviskerne er blevet tørt og hårdt, og skal skiftes. Men hvis det ikke er tilfældet, kan det være viskerbladets vinkel.


  • Pibelyde fra bremser
    Bremseskive eller bremseklodser kan være nedslidt. Eller der kan sidde noget fast. skrabelyde ved opbremsning, kan betyde bremseklodser er slidt helt ned, og man bør ikke køre videre.


  • Støj når man drejer

    Betyder at der er noget galt med hjulophænget i bilen. Lyder der et dunk fra den ene side, når man drejer, skal man kontrollere drivakslen, koblingspladen og de andre dele i hjulophænget.

  • Højere motorstøj

    Oftes er det et hul i udstødningssystemet, der kan gøre motorstøjen væsentligt højere end normalt.

  • Bankelyde fra motoren

    Det kan betyde, at noget er galt inde i motoren, og uden det rigtige værktøj er det svært at diagnosticere. Kør ikke videre i den, og kontakt os med det samme.


Hvorfor trækker min bil skævt?

  • Forkert dæktryk
    For højt eller for lavt dæktryk giver ofte problemer.

  • Defekt del i bilens hjulophæng eller styretøj

    Følgende dele kan være defekte: Styrarme, tandstangen, fjedre, drivaksler, støddæmpere, bærearme eller krængningsstabilisator


  • Fejl eller defekter i bremsesystemet
    Slid på bremseklodser, bremseskiver eller bremsekaliber. Det kan også være ABS-enheden der fordeler bremsetrykket forkert.


  • Forkert sporing af din bil

    Er hjulene er ude af sporing, betyder det at vinklerne på hjulene, afviger anbefalingerne.


  • Ujævnt dækslid

    Lovkravet for dækmønsteret er minimum 1,6 mm. Dækslid kan hyppigste komme pga. forkert dæktryk over længere tid.



Hvordan sparer jeg på brændstof?

  • Undgå tomgang og korte ture

  • Bring hurtigt bilen op i fart

  • Hold farten konstant

  • Kør i højest mulige gear med lavt omdrejningstal.

  • Skift gear efter omdrejningstæller

  • Undgå at bremse unødigt

  • Brug helst motorbremse

  • Undgå ekstravægt 

  • Hold øje med dæktrykket (forkert tryk koster mere brændstof)

  • Brug aircondition, sædevarmer osv, når det er nødvendigt

  • Undgå ekstravægt